Metody segmentacji

Metody segmentacjiJaka metoda segmentacji jest najlepsza? Odpowiedź wydaje się prosta – „Ta najbardziej skuteczna”. Oczywista oczywistość – można rzecz, jednak kwestia jest niezwykle istotna, a do tego nieco bardziej złożona.

Nie przedstawiamy w tym artykule gotowego przepisu na jedyny właściwy sposób segmentacji rynku. Podamy jednak wybór metod, które należy wziąć pod uwagę w praktycznym myśleniu nad temat doboru właściwych klientów dla produktów oferowanych przez firmę.

I tak istnieje cały spis klasycznych metod segmentacji ze względu na cechy mogące zostać zmierzone od A do Z, czyli przede wszystkim według położenia geograficznego oraz danych demograficznych. Tego typu zmienne łatwo zmierzyć i sklasyfikować.

Inne metody mające swoje podstawy także w statystykach, ale prezentujące już nieco bardziej złożone informacje stanowią – segmentacja psychograficzna oraz behawioralna. Te metody sięgają nieco głębiej w sondowaniu odbiorców oferty przedsiębiorstw – ponieważ w obrębie wybranej ze względu na zmienną demograficzną grupy klientów mogą oni posiadać zupełnie różne preferencje psychograficzne (osobowość, wartości, czy styl życia). Z kolei segmentacja behawioralna bierze pod uwagę wiedzę na temat produktu oraz postawy wobec niego. Z tego względu według dużej części praktyków ta ostatnia metoda stanowi najlepszą – spośród do tej pory wymienionych – podstawę do analizy i wyboru grupy docelowej klientów.       

Ze względu na nieco zbyt jednowymiarowe podejście wyżej wymienionych metod powstała segmentacja geodemograficzna łącząca różne rodzaje zmiennych na temat konsumentów. Poprzez analizę opartą na wielu rodzajach cech otrzymuje się dokładne dane na temat określonej geograficznie grupy mieszkańców ze względu na szereg różnych zmiennych łącznie z danymi na temat stylu życia.     

Inny punkt wyjścia do segmentacji to wybór segmentów ze względu na potrzeby klientów. Takie podejście stanowi szersze spojrzenie niż podane wyżej w dużej mierze dosyć jednorodne metody. Ten sposób również bierze pod uwagę charakterystykę demograficzną, styl życia i sposoby korzystania z produktu, natomiast przede wszystkim grupujemy klientów ze względu na zbliżone potrzeby i korzyści.

Kolejne podejście mające pomóc wyodrębnić segmenty klientów stanowi tzw. hierarchia cech. W tym przypadku bierzemy pod uwagę właściwości, jakie klienci przede wszystkim biorą pod uwagę dokonując wyboru takiego, a nie innego produktu, bądź marki za którą stoi dany wyrób. I tak konsument podczas dokonywania zakupów może patrzyć przede wszystkim na markę, a nie na jakość, czy cenę produktu. Inna grupa kupujących będzie sugerowała się głównie ceną, a jeszcze inna rodzajem produktu. Ostatnimi czasy staje się modne kupowanie tylko produktów pochodzących z własnego kraju (na przykład akcja „Tylko Polska”). Tacy nabywcy będę zdominowani przez kraj pochodzenia produktu.

Wykaz podanych w artykule metod segmentacji:

  • Segmentacja geograficzna
  • Segmentacja demograficzna
  • Segmentacja psychograficzna
  • Segmentacja behawioralna
  • Segmentacja ze względu na potrzeby klientów
  • Hierarchia cech

Które podejście wybrać? Bardzo często miesza się ze sobą poszczególne podejścia, tak żeby uzyskać jak najbardziej oddające rzeczywistość informacje. Zależy to także od celów, jakie stawia przed sobą firma oraz jej możliwości. Należy pamiętać, że segmentacja nie jest wykonywana dla niej samej, tylko ma za zadanie ustalić kto jest naszym klientem oraz pozwolić najbardziej – jak to jest możliwe – precyzyjnie trafić do klienta z ofertą przedsiębiorstwa. Segmentacja powinna stać się pierwszym krokiem działań, po wykonaniu którego dopiero należy tworzyć strategie mające na celu namówienie klienta do zakupu naszego produktu.

Inspirowane:
1. Kotler P., „Marketing”, Wydanie I (dodruk), Poznań 2005, Dom Wydawniczy Rebis sp. z o. o.
2. McDonald M., Dunbar I., „Segmentacja rynku. Przebieg procesu i wykorzystanie wyników”, Marzec 2003, Oficyna Ekonomiczna

Tagi: , , , , , , ,

Masz pytanie?
Przeczytałeś i masz pytanie? Śmiało, napisz do nas: Kontakt

9 Komentarzy do “Metody segmentacji”

  1. 2013 Black Isabel Marant sneakers pisze:

    Magnificent site. Lots of useful info here. I’m sending it to a few pals ans also sharing in delicious. And naturally, thank you on your effort!
    2013 Black Isabel Marant sneakers http://www.ecleaningcompany.com/

  2. ugg shoe laces replacement pisze:

    Metody segmentacji | Obsługa klienta ugg shoe laces replacement http://www.hildredcomputers.com

  3. Camisetas Christian Audigier pisze:

    Metody segmentacji | Obsługa klienta Camisetas Christian Audigier http://www.teomalife.pe/tiendas-es/Camisetas-Christian-Audigier.html

  4. Cinturones Gucci pisze:

    Metody segmentacji | Obsługa klienta Cinturones Gucci http://yianthehandyman.co.uk/comprar-es/Cinturones-Gucci.html

  5. Pantalones Boss Hombre pisze:

    Metody segmentacji | Obsługa klienta Pantalones Boss Hombre http://www.taxbingo.com/categoria-es/Pantalones-Boss-Hombre.html

  6. sac longchamp pliage tour eiffel pas cher pisze:

    Metody segmentacji | Obsługa klienta sac longchamp pliage tour eiffel pas cher http://www.aei.fr/RecoverPassword.asp?brand=longchamp-pas-cher&tags=sac-longchamp-pliage-tour-eiffel-pas-cher

Napisz komentarz

Treść komenarza

Obsluga-Klienta.com.pl na Facebook